Kenen media? - Johdatus viestintäpolitiikan tutkimukseen

Karppinen, Kari; Ala-Fossi, Marko; Alén-Savikko, Atte ym.
Nimeke: Kenen media? - Johdatus viestintäpolitiikan tutkimukseen
Tekijät: Karppinen, Kari (Kirjoittaja)
Ala-Fossi, Marko (Kirjoittaja)
Alén-Savikko, Atte ym. (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789517684996
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Hinta: 36,00 € (32,73 € alv 0 %)


Kustantaja: Vastapaino
Painos: 2015
Julkaisuvuosi: 2015
Kieli: suomi
Sivumäärä: 310
Tuoteryhmät: Kirjat
Media
Politiikka
Tutkimusmenetelmät
Kirjastoluokka: K07 VIESTINTÄ. JOUKKOVIESTINTÄ
Kansalliskirjaston asiasanat: viestintäpolitiikka, viestintä, sääntely, tutkimus, tieteidenvälisyys, joukkoviestimet, media, päätöksenteko, poliittinen päätöksenteko, taloudellinen sääntely, viestintäoikeus, tekijänoikeus, julkiset palvelut, yleisradiotoiminta, Internet, hallinta, verkkoviestintä, televalvonta
Viestintäpolitiikka koskettaa yhä useammin ihmisten arkielämää jopa heidän tietämättään. Poliittiset päätökset vaikuttavat jokaisen mahdollisuuksiin saada ja jakaa tietoa, ilmaista itseään ja päättää omasta yksityisyydestään. Viestintäkysymysten ajankohtaisuudesta ja poliittisuudesta kertovat esimerkiksi internetin hallinnan, yksityisyydensuojan, tekijänoikeuksien tai julkisen palvelun tiedonvälityksen herättämä keskustelu. Päätöksenteko on tavoitteellista toimintaa, ja viestintää koskeviin päätöksiin vaikuttavat vahvasti yhteiskunnalliset valtarakenteet, intressit ja ihanteet. Mitä esimerkiksi tarkoitetaan kun puolustetaan sanavapautta, demokratiaa tai vapaita markkinoita? Vaikeasti rajattavasta aiheesta ei siksi saa selkoa käymällä läpi pelkkiä lakitekstejä, vaan on tutkittava niiden laatijoiden intressejä sekä niiden oikeuttamiseksi esitettyjä argumentteja. Sananvapauden ja demokratian nimissä voidaan ajaa hyvin monenlaisia linjauksia.

"Kenen media? Johdatus viestintäpolitiikan tutkimukseen" johdattaa lukijan viestintäpolitiikan tutkimuksen peruskäsitteisiin, tutkimusotteisiin sekä ajankohtaisiin kiistoihin ja ilmiöihin. Viestintäpolitiikan tutkimuksessa yhdistyvät muun muassa viestinnän, oikeustieteen ja politiikan tutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kirja painottaa joukkoviestimiä koskevaa päätöksentekoa, tekijänoikeuksia tai televiestintää ja sen yksityisyydensuojaa unohtamatta.


Katso myös näitä tuotteita