Digitaalinen retoriikka — Eetoksesta hämäysreettoriin
Eronen-Valli, Maria; Lehti, LottaTuotetiedot
| Nimeke: | Digitaalinen retoriikka — Eetoksesta hämäysreettoriin |
| Tekijät: | Eronen-Valli, Maria (Kirjoittaja) Lehti, Lotta (Kirjoittaja) |
| Tuotetunnus: | 9789523973046 |
| Tuotemuoto: | Kovakantinen kirja |
| Saatavuus: | Tulossa 30.3.2026. Tilattavissa 90 vuorokautta ennen ilmestymispäivää. |
| Ilmestymispäivä: | 30.3.2026 |
| Hinta: | 42,00 € (36,84 € alv 0 %) |
| Kustantaja: | Vastapaino |
| Painos: | 2026 |
| Julkaisuvuosi: | 2026 |
| Kieli: | suomi |
| Sivumäärä: | 250 |
| Tuoteryhmät: | Kevään 2026 kirjat Kulttuurintutkimus Media & journalismi Yhteiskunta |
| Kirjastoluokka: | 07 VIESTINTÄ. JOUKKOVIESTINTÄ |
Antiikista alkaen retoriikka on tarkoittanut puheella vaikuttamista ja sen taitoa, mutta miten digiajan reettori toimii?
"Digitaalinen retoriikka: eetoksesta hämäysreettoriin" on ensimmäinen suomenkielinen johdatus digitaalisen viestinnän retoriikkaan. Se esittelee ja soveltaa retoriikan käsitteitä samalla huomioiden sosiaalisen median lähihistorian.
Digitaalinen viestintä koostuu monikerroksellisesta verkostosta, jota kirjassa tarkastellaan pohtimalla, kuka tai mikä viestii, kuka viestijää ohjaa, kuka maksaa, ketä palvellaan. Tekijät nostavat esille digitaalisen ajan reettorin neljä keskeistä roolia: suora viestijä, taustatoimija, hämäysreettori ja piilotoimija.
Kirja tarkastelee mediasisältöjen vaikuttavuutta digitaalisilla alustoilla ja osallistuu ajankohtaiseen, monitieteiseen keskusteluun viestinnästä. Konkreettisella otteella toteutettu teos sopii niin opetus- ja tutkimuskäyttöön kuin myös yleisemmäksi tietokirjaksi.
Kirjoittajat ovat digitaalisen viestinnän ja retoriikan asiantuntijoita: Maria Eronen-Valli (FT, tutkijatohtori Vaasan yliopiston viestintätieteissä) ja Lotta Lehti (FT, digitaalisen diskussintutkimuksen dosentti Turun yliopistossa).
"Digitaalinen retoriikka: eetoksesta hämäysreettoriin" on ensimmäinen suomenkielinen johdatus digitaalisen viestinnän retoriikkaan. Se esittelee ja soveltaa retoriikan käsitteitä samalla huomioiden sosiaalisen median lähihistorian.
Digitaalinen viestintä koostuu monikerroksellisesta verkostosta, jota kirjassa tarkastellaan pohtimalla, kuka tai mikä viestii, kuka viestijää ohjaa, kuka maksaa, ketä palvellaan. Tekijät nostavat esille digitaalisen ajan reettorin neljä keskeistä roolia: suora viestijä, taustatoimija, hämäysreettori ja piilotoimija.
Kirja tarkastelee mediasisältöjen vaikuttavuutta digitaalisilla alustoilla ja osallistuu ajankohtaiseen, monitieteiseen keskusteluun viestinnästä. Konkreettisella otteella toteutettu teos sopii niin opetus- ja tutkimuskäyttöön kuin myös yleisemmäksi tietokirjaksi.
Kirjoittajat ovat digitaalisen viestinnän ja retoriikan asiantuntijoita: Maria Eronen-Valli (FT, tutkijatohtori Vaasan yliopiston viestintätieteissä) ja Lotta Lehti (FT, digitaalisen diskussintutkimuksen dosentti Turun yliopistossa).