Suunniteltu lapsuus — keskustelut lapsen varhaiskasvatuksesta päivähoidossa
Alasuutari, MaaritLisätiedot
Kustantaja: | Vastapaino |
Painos: | 1. painos, 2010 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 213 |
Tuoteryhmät: | Kirjat aiheittain Kasvatus |
Kirjastoluokka: | K37.41 Päivähoito |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | päivähoito, varhaiskasvatus, suunnitelmat, kasvatustavoitteet, yksilöllisyys, keskustelunanalyysi, keskustelu, dialogisuus, kasvatusyhteistyö, päiväkodit, työntekijät, vanhemmat, yhteistyö, suunnittelu, vuorovaikutus, lapset (ikäryhmät), asiantuntijuus, vanhemmuus, roolit |
Esittelyteksti
Nykyään vanhemmat keskustelevat lapsensa varhaiskasvatuksesta päivähoitopaikan henkilöstön kanssa vähintään kerran vuodessa. Keskustelun tarkoituksena on toteuttaa kodin ja päivähoidon yhteistä kasvatuskumppanuutta. Varhaiskasvatuksen suunnittelulla pyritään varmistamaan lapsen yksilöllinen huomiointi päivähoidossa.
Varhaiskasvatuksen tavoitteet panevat alan työntekijät pohtimaan niin kasvatuksen asiantuntijuuteen liitettyjä oletuksia kuin varhaiskasvatuksen pedagogisia käytäntöjäkin. Tilanne asettaa uusia vaatimuksia sekä työntekijöille että vanhemmille: työntekijöiden on hallittava uudenlaisia vuorovaikutustaitoja, ja vanhemmille avautuu periaatteellinen mahdollisuus vaikuttaa lapsensa päivähoitoon.
Maarit Alasuutari tutkii, millaisina keskustelut lapsen varhaiskasvatuksesta näyttäytyvät työntekijöille ja vanhemmille. Mitä keskusteluissa itse asiassa tapahtuu? Mitä on kasvatuskumppanuus? Millaiseksi muodostuvat vanhemman ja työntekijän roolit? Millainen lapsi keskusteluissa esiintyy ja millaisia merkityksiä sukupuoli niissä saa?
Kirja on suunnattu alan ammattilaisille, opiskelijoille ja tutkijoille, jotka työskentelevät kasvatuksen, lapsuuden ja ammatillisen vuorovaikutuksen kysymysten parissa. Se on kiinnostavaa luettavaa myös kaikille vanhemmille.
Varhaiskasvatuksen tavoitteet panevat alan työntekijät pohtimaan niin kasvatuksen asiantuntijuuteen liitettyjä oletuksia kuin varhaiskasvatuksen pedagogisia käytäntöjäkin. Tilanne asettaa uusia vaatimuksia sekä työntekijöille että vanhemmille: työntekijöiden on hallittava uudenlaisia vuorovaikutustaitoja, ja vanhemmille avautuu periaatteellinen mahdollisuus vaikuttaa lapsensa päivähoitoon.
Maarit Alasuutari tutkii, millaisina keskustelut lapsen varhaiskasvatuksesta näyttäytyvät työntekijöille ja vanhemmille. Mitä keskusteluissa itse asiassa tapahtuu? Mitä on kasvatuskumppanuus? Millaiseksi muodostuvat vanhemman ja työntekijän roolit? Millainen lapsi keskusteluissa esiintyy ja millaisia merkityksiä sukupuoli niissä saa?
Kirja on suunnattu alan ammattilaisille, opiskelijoille ja tutkijoille, jotka työskentelevät kasvatuksen, lapsuuden ja ammatillisen vuorovaikutuksen kysymysten parissa. Se on kiinnostavaa luettavaa myös kaikille vanhemmille.