Laadulliset menetelmät kauppatieteissä

Koskinen, Ilpo; Alasuutari, Pertti; Peltonen, Tuomo
Nimeke: Laadulliset menetelmät kauppatieteissä
Tekijät: Koskinen, Ilpo (Kirjoittaja)
Alasuutari, Pertti (Kirjoittaja)
Peltonen, Tuomo (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789517685290
Tuotemuoto: E-kirja, EPUB
Saatavuus: Heti ladattavissa
Ilmestymispäivä: 9.5.2016
Hinta: 20,40 € (18,55 € alv 0 %)

Kustantaja: Vastapaino
Painos: 2016
Julkaisuvuosi: 2016
Kieli: suomi
Tiedostoformaatti: EPUB
Suojaustapa: Vesileima
Sivumäärä: 350
Tuoteryhmät: Talous
Tutkimusmenetelmät
E-kirjat
Kirjastoluokka: K16.7 Tiedeoppi. Tieteenfilosofia
Koulutusaste: Korkeakoulu
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: kauppatieteet, metodologia, kvalitatiivinen tutkimus, tutkimusmenetelmät, taloustieteet
Avainsanat: laadulliset menetelmät, tutkimusmenetelmät, kauppatiede
Laadullisten tutkimusmenetelmien merkitys kauppatieteissä on lisääntynyt viimeisten 20 vuoden aikana. Yritysorganisaatiot ovat entistä joustavampia ja monikulttuurisempia, kuluttajien subjektiivisten valintojen merkitys taloudessa on kasvanut, ja kauppatieteissä on tapahtunut samanlainen kulttuurinen käänne kuin muissakin ihmistieteissä. Laadullisten menetelmien opetuksessa on kuitenkin käytetty lähinnä sosiologista kirjallisuutta, sillä kauppatieteiden erityiskysymyksiin perehtynyttä suomenkielistä oppikirjamateriaalia on ollut vähän.

Laadulliset menetelmät kauppatieteissä paikkaa tätä aukkoa. Kirjan ote on metodologinen. Se esittelee laadullisen tutkimuksen taustalta löytyviä ajattelutapoja, tutkimusprosesseja, tärkeimpiä tapoja tuottaa aineistoja sekä johtopäätösten tekemistä. Se käsittelee myös tutkimuseettisiä kysymyksiä ja laadullisen tutkimuksen kirjoittamista.

Kirjassa esitellään perinteisten tutkimusotteiden lisäksi myös esimerkiksi narratiivista ja diskurssianalyyttistä tutkimusta ja osoitetaan, miten näillä tutkimusotteilla voidaan tuottaa merkittävää uutta tietoa yrityksistä ja liikkeenjohtamisesta.

Kirja on tarkoitettu ensisijaisesti gradua ja lopputyötä suunnitteleville opiskelijoille sekä jatko-opiskelijoille. Sitä voidaan hyödyntää kauppatieteiden ohella myös yhteiskunta- ja kasvatustieteissä, joissa tutkitaan organisaatioita.


Katso myös näitä tuotteita