Julkinen tiede
Väliverronen, EsaLisätiedot
Kustantaja: | Vastapaino |
Painos: | 2016 |
Julkaisuvuosi: | 2016 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 223 |
Tuoteryhmät: | Kirjat aiheittain Media & journalismi Yhteiskunta |
Kirjastoluokka: | K16.7 Tiedeoppi. Tieteenfilosofia |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | tiede, julkisuus, avoimuus, vuorovaikutus, yhteiskunta, tutkimustieto, yhteiskunnalliset vaikutukset, arviointi, verkkojulkaiseminen, open access, tiedeviestintä, tieteen popularisointi, asiantuntijuus, tiedejournalismi, populaarikulttuuri, sosiaalinen media, kansalaistiede, tieteensosiologia, mediatutkimus |
Muut formaatit tai variantit
E-kirja, 2018 EPUB |
22,18 €
|
Esittelyteksti
Mikä on avoimen tieteen paikka avoimessa yhteiskunnassa?
Kansalaisten kiinnostus tiedettä kohtaan on Suomessa poikkeuksellisen korkeaa. Tiede ja teknologia näkyvät yhä enemmän yhteiskunnassa, arjessa ja mediassa. Mitä tapahtuu, kun perinteisesti akateemisiin piireihin suljettu tutkimus tuodaan kaikkien saataville?
"Julkinen tiede" käsittelee tieteen roolia yhteiskunnassa ja kuvailee, kuinka tiede ja tutkijat esitetään mediassa ja populaarikulttuurissa. Teos rohkaisee tutkijoita osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja avaa tiedeviestinnän muuttuvia sääntöjä.
"Julkinen tiede" sopii niin tutkijoille, journalisteille kuin kelle tahansa tieteestä kiinnostuneelle. Sen tarkastelukohteina ovat monenlaiset ilmiöt sosiaalisen median tutkimusviestinnästä tiedebarometreihin ja tieteen kaupallistamishankkeista Breaking Bad -tv-sarjaan.
Esa Väliverronen on Helsingin yliopiston viestinnän professori.
Kansalaisten kiinnostus tiedettä kohtaan on Suomessa poikkeuksellisen korkeaa. Tiede ja teknologia näkyvät yhä enemmän yhteiskunnassa, arjessa ja mediassa. Mitä tapahtuu, kun perinteisesti akateemisiin piireihin suljettu tutkimus tuodaan kaikkien saataville?
"Julkinen tiede" käsittelee tieteen roolia yhteiskunnassa ja kuvailee, kuinka tiede ja tutkijat esitetään mediassa ja populaarikulttuurissa. Teos rohkaisee tutkijoita osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja avaa tiedeviestinnän muuttuvia sääntöjä.
"Julkinen tiede" sopii niin tutkijoille, journalisteille kuin kelle tahansa tieteestä kiinnostuneelle. Sen tarkastelukohteina ovat monenlaiset ilmiöt sosiaalisen median tutkimusviestinnästä tiedebarometreihin ja tieteen kaupallistamishankkeista Breaking Bad -tv-sarjaan.
Esa Väliverronen on Helsingin yliopiston viestinnän professori.