Fantastinen floppi — Nokian pelibisneksen käynnistys, romahdus ja perintö
Jungman, HeikkiLisätiedot
Kustantaja: | Vastapaino |
Painos: | 2024 |
Julkaisuvuosi: | 2024 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 240 |
Tuoteryhmät: | Kevään 2024 kirjat Historia Kulttuurintutkimus Tietokirjat |
Kirjastoluokka: | 79.816 Mobiilipelit. Tietokonepelit. Interaktiiviset pelit. |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | matkapuhelimet, pelikonsolit, mobiililaitteet, peliala, tietokonepelit, tuotekehitys, yritykset, yritysstrategiat, innovaatiotoiminta, kilpailu (ilmiö), epäonnistuminen, virheet |
Muut formaatit tai variantit
E-kirja, 2024 EPUB |
29,00 €
|
Esittelyteksti
Vuonna 2003 julkaistu pelipuhelin N-Gage oli maailmanlaajuinen tuotelanseeraus. Nokian suunnitelma laajentaa viihdebisnekseen meni kuitenkin pahasti mönkään. N-Gagesta tuli kansainvälinen naurunaihe. Floppi oli ensimmäinen oire kännykkäjätin ongelmista.
Fantastinen floppi porautuu tunnetuimman suomalaisen floppituotteen syihin ja seurauksiin. Epäonnisen kapineen tarina avaa näköaloja niin teknologian murrokseen, Nokian tuotekehityksen saloihin kuin peliteollisuuden voitto- ja varjopuoliin. Ääneen pääsevät N-Gagea kehittäneet insinöörit, johtajat, pelintekijät ja käyttäjät.
Menneitä mokia ei kannata hävetä tai peitellä, sillä virheet voivat toimia ponnistuslautana uusille innovaatioille. Vaikka N-Gage ajoi karille, Nokian panostukset pelilaitteeseen vahvistivat merkittävästi suomalaista pelialaa. Se auttoi luomaan Rovion Angry Birdsin ja Supecellin Clash of Clansin kaltaisia hittipelejä pian sen jälkeen, kun N-Gage oli haudattu.
Heikki Jungman on peleihin erikoistunut historiantutkija, joka työskentelee Suomen pelimuseossa Tampereella.
Fantastinen floppi porautuu tunnetuimman suomalaisen floppituotteen syihin ja seurauksiin. Epäonnisen kapineen tarina avaa näköaloja niin teknologian murrokseen, Nokian tuotekehityksen saloihin kuin peliteollisuuden voitto- ja varjopuoliin. Ääneen pääsevät N-Gagea kehittäneet insinöörit, johtajat, pelintekijät ja käyttäjät.
Menneitä mokia ei kannata hävetä tai peitellä, sillä virheet voivat toimia ponnistuslautana uusille innovaatioille. Vaikka N-Gage ajoi karille, Nokian panostukset pelilaitteeseen vahvistivat merkittävästi suomalaista pelialaa. Se auttoi luomaan Rovion Angry Birdsin ja Supecellin Clash of Clansin kaltaisia hittipelejä pian sen jälkeen, kun N-Gage oli haudattu.
Heikki Jungman on peleihin erikoistunut historiantutkija, joka työskentelee Suomen pelimuseossa Tampereella.