Sorrettujen pedagogiikka
Freire, Paulo; Tomperi, TuukkaTuotetiedot
Nimeke: | Sorrettujen pedagogiikka | ||
Alkuteos: | Pedagogia do Oprimido | ||
Tekijät: | Freire, Paulo (Kirjoittaja) Kuortti, Joel (Kääntäjä) Tomperi, Tuukka (Toimittaja) |
||
Tuotetunnus: | 9789517685535 | ||
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Hinta: | 15,00 € (13,64 € alv 0 %) | ||
|
|||
Lisätiedot
Alkuteos: | Pedagogia do Oprimido |
Kustantaja: | Vastapaino |
Painos: | 3. painos, 2024 |
Julkaisuvuosi: | 2016 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 250 |
Tuoteryhmät: | Kirjat aiheittain Kasvatus Pokkarit Klassikot |
Kirjastoluokka: | T38 KASVATUS. OPETUS. KASVATUSTIEDE |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | kasvatusfilosofia, Freire-pedagogiikka, ihmisyys, tiedostaminen, emansipaatio, sorto, dialogi, vuorovaikutus, opettaja-oppilassuhde, oppiminen, kriittisyys |
Esittelyteksti
Kasvatustieteen ohittamaton merkkipaalu
Brasilialainen Paulo Freire (1921-1997) oli maailmankuulu pedagogi, joka tutkimustyönsä ohella organisoi monessa kehitysmaassa köyhän työväestön koulutusta. Hänen pääteoksensa "Sorrettujen pedagogiikka" on kasvatustieteen laajimmalle levinnyt ja käännetyin klassikko.
Freire kritisoi tallettavaa kasvatusta eli käsitystä, jonka mukaan oppilas tallettaa muistiinsa sisältöjä, jotka opettaja sinne tuottaa. Tämän sijaan hän korosti oppilaan aktiivisuutta sekä opettajan ja oppilaiden dialogia.
Yhteiskunnallinen tiedostaminen oli Freirelle tärkeä kasvatuksen tavoite: yhteiskunnalliset ongelmat voivat antaa motiivin oppimiselle ja ne voidaan yrittää ratkaista oppimisen keinoin. Kasvatuksen ja koulutuksen perimmäinen päämäärä on maailman muuttaminen paremmaksi.
Freiren päätyö on edelleen välttämätöntä luettavaa kaikille pedagogiikan ja yhteiskunnan suhteesta kiinnostuneille.
Brasilialainen Paulo Freire (1921-1997) oli maailmankuulu pedagogi, joka tutkimustyönsä ohella organisoi monessa kehitysmaassa köyhän työväestön koulutusta. Hänen pääteoksensa "Sorrettujen pedagogiikka" on kasvatustieteen laajimmalle levinnyt ja käännetyin klassikko.
Freire kritisoi tallettavaa kasvatusta eli käsitystä, jonka mukaan oppilas tallettaa muistiinsa sisältöjä, jotka opettaja sinne tuottaa. Tämän sijaan hän korosti oppilaan aktiivisuutta sekä opettajan ja oppilaiden dialogia.
Yhteiskunnallinen tiedostaminen oli Freirelle tärkeä kasvatuksen tavoite: yhteiskunnalliset ongelmat voivat antaa motiivin oppimiselle ja ne voidaan yrittää ratkaista oppimisen keinoin. Kasvatuksen ja koulutuksen perimmäinen päämäärä on maailman muuttaminen paremmaksi.
Freiren päätyö on edelleen välttämätöntä luettavaa kaikille pedagogiikan ja yhteiskunnan suhteesta kiinnostuneille.