Levoton valokuva
Seppänen, JanneLisätiedot
Kustantaja: | Vastapaino |
Painos: | 2014 |
Julkaisuvuosi: | 2014 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 219 |
Tuoteryhmät: | Kirjat aiheittain Kulttuurintutkimus Media & journalismi |
Kirjastoluokka: | K75.7 Valokuvaus. Valokuvataide |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | kuvallinen viestintä, valokuvaus, materiaalisuus, toimijuus, diskurssi, representaatio, valokuvat, kamerat, visuaalinen viestintä, kulttuurifilosofia, kulttuurintutkimus, mediatutkimus, historia |
Esittelyteksti
Julkisuutta, sosiaalista mediaa ja arkea ylipäätään on mahdoton kuvitella ilman valokuvaa. Ihmiset käyttävät kameroita ja joutuvat myös kuvatuiksi enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Valokuva on osa modernin yhteiskunnan tarinaa ja on nykyään voimissaan.
Janne Seppäsen "Levoton valokuva" vastaa kysymykseen, mikä ja mitä valokuva on tänään. Jotta voi ymmärtää valokuvaa, on tarkasteltava kameran ja valokuvan erilaisia olomuotoja. Siksi Janne Seppänen luotaa kameran merkityksiä 1600-luvun "pimeistä huoneista" eli camera obscuroista tämän päivän digitaalikameroihin. Valokuva voi olla paitsi fyysinen vedos, myös näkymätön, langattomissa verkoissa matkaava digitaalinen tiedosto. Valokuvan kyky muuttaa jatkuvasti muotoaan tekee siitä levottoman ja vaikeasti ymmärrettävän kuvallisen esityksen. Kirjassa käsitellään myös sitä, miten esteettinen, filosofinen ja yhteiskuntatieteellinen ajattelu kohtaavat valokuvan. Professori Janne Seppänen tutkii ja opettaa Tampereen yliopiston viestinnän, median ja teatterin yksikössä (CMT). Hän on kirjoittanut useita suosittuja visuaalisen kulttuurin ja viestinnän tutkimuksen perusteoksia, joista mainittakoon "Katseen voima" (Vastapaino, 8 p., 2008) ja yhdessä Esa Väliverrosen kanssa kirjoitettu "Mediayhteiskunta" (2012).
Janne Seppäsen "Levoton valokuva" vastaa kysymykseen, mikä ja mitä valokuva on tänään. Jotta voi ymmärtää valokuvaa, on tarkasteltava kameran ja valokuvan erilaisia olomuotoja. Siksi Janne Seppänen luotaa kameran merkityksiä 1600-luvun "pimeistä huoneista" eli camera obscuroista tämän päivän digitaalikameroihin. Valokuva voi olla paitsi fyysinen vedos, myös näkymätön, langattomissa verkoissa matkaava digitaalinen tiedosto. Valokuvan kyky muuttaa jatkuvasti muotoaan tekee siitä levottoman ja vaikeasti ymmärrettävän kuvallisen esityksen. Kirjassa käsitellään myös sitä, miten esteettinen, filosofinen ja yhteiskuntatieteellinen ajattelu kohtaavat valokuvan. Professori Janne Seppänen tutkii ja opettaa Tampereen yliopiston viestinnän, median ja teatterin yksikössä (CMT). Hän on kirjoittanut useita suosittuja visuaalisen kulttuurin ja viestinnän tutkimuksen perusteoksia, joista mainittakoon "Katseen voima" (Vastapaino, 8 p., 2008) ja yhdessä Esa Väliverrosen kanssa kirjoitettu "Mediayhteiskunta" (2012).