Kaupallisen television ja iltapäivälehtien avoliitto — median markkinoituminen ja televisioituminen

Herkman, Juha
Nimeke: Kaupallisen television ja iltapäivälehtien avoliitto — median markkinoituminen ja televisioituminen
Tekijät: Herkman, Juha (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9517681623
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Hinta: 32,00 € (29,09 € alv 0 %)


Kustantaja: Vastapaino
Painos: 1. painos, 2005
Kieli: suomi
Sivumäärä: 362
Tuoteryhmät: Kirjat
Media & journalismi
Kirjastoluokka: K07 VIESTINTÄ. JOUKKOVIESTINTÄ
Kansalliskirjaston asiasanat: media, joukkoviestimet, omistus, keskittyminen, televisio, julkisuus, lehdistö, iltapäivälehdet, kaupallinen televisio, televisio-ohjelmat, kaupallinen joukkoviestintä, joukkoviestintä, viihteellistyminen, Ally McBeal (televisio-ohjelma)
Heijastuvatko omistusrakenteet median sisältöihin? Kuinka television valta-asema mediakentässä
on jättänyt jälkensä lehdistöön? Juha Herkmanin tutkimus antaa vastauksia muun muassa näihin
kysymyksiin.

Herkman tarkastelee Suomen mediakentässä 1990-luvun lopulla tapahtunutta rakennemuutosta
tutkimalla television ja iltapäivälehtien vuorovaikutusta. Markkinoiden avautumisen jälkeen
kaupallisen valtamedian omistus on Suomessa keskittynyt kahdelle suurkonsernille, jotka etsivät
monilla tavoilla synergiaetuja eri viestintävälineiden yhteistoiminnasta. Herkmanin tutkimus
osoittaa, että tällä on ollut seurauksensa erityisesti kaupallisen viihdemedian sisältöihin.

Teoksessa otetaan kantaa myös median yhdentymisestä, viihteellistymisestä ja tabloidisoitumisesta
käytyyn keskusteluun. Siinä nostetaan keskiöön median markkinoitumisen rakenteelliset seuraukset
mediasisältöihin ja -etiikkaan sekä television vaikutus valtamedian suosimaan asialistaan ja sen
esteettisiin muotoihin.

Herkman toimii mediakulttuurin opettajana Tampereen yliopistossa. Hän on julkaissut aiemmin
oppikirjan Audiovisuaalinen mediakulttuuri (2001).


Katso myös näitä tuotteita